Oslaďte si život

Každý z nás si jednou za čas (anebo častěji) rád smlsne na něčem sladkém. Drtivá většina prodávaných sladkostí obsahuje spoustu bílého cukru. Ten je natolik „vyčištěný“ od ostatních blahodárných látek, které obsahuje cukrová řepa nebo třtina, ze které se vyrábí, že kromě sladké chuti a nadměrného množství energie neposkytuje našemu tělu nic. Výrobky s bílým cukrem proto nakupujte v co nejmenší možné míře. A čím tedy doma sladit? 

Čerstvé ovoce

Obsahuje velké množství přírodního ovocného cukru fruktózy, současně ale také vlákninu a velké množství živin a antioxidantů. Je to nejideálnější, nejpřirozenější a zdravý způsob sladkého mlsání.

Fruktóza je jednoduchý cukr, který se na rozdíl od bílého cukru rychleji vstřebává do krve. Fruktózu lze i izolovat a díky tomu ji můžete koupit i jako běžné sladidlo. Sladí asi 1,5x více než bílý cukr, proto jí pro oslazení potřebujete méně a přirozeně tak snížíte celkový příjem cukrů. V případě izolované fruktózy však platí, že její nadměrná konzumace se nedoporučuje stejně, jako u jakéhokoliv jiného cukru.

Sušené ovoce

Nesířené a nedoslazované sušené ovoce je skvělou volbou pro oslazení dezertů a sladkého pečiva. Stačí ho na pár hodin namočit do vody a poté rozmixovat na sladkou kaši anebo nakrájet na malé kostičky a použít do připravovaného pokrmu.

Datle

Čerstvé i sušené jsou fantastickým sladkým ovocem. Jsou oblíbeným raw sladidlem a stejně jako sušené ovoce se hodí ke slazení koláčů a vánočního cukroví. Pro případy akutní potřeby můžete mít vždy po ruce datlový sirup.

Javorový sirup

Má vyšší glykemický index než agávový sirup, ale obsahuje podstatně méně fruktózy. Proto javorový sirup považujeme za lepší variantu slazení, než je agáve sirup. Navíc báječně chutná.

Med

Kupujte kvalitní český med. Obsahuje velké množství minerálních látek. Nepasterizovaný med má mnohem nižší glykemický index než pasterizovaný.

Melasa

Je vedlejším produktem výroby cukru z cukrové třtiny nebo řepy. Tento sirup je zbaven asi 50% cukru, ale stále je dost sladký, aby mohl být použitý jako sladidlo a obsahuje navíc výživově cenné látky ze třtiny nebo řepy, zejména minerální látky.

Palmový a kokosový cukr

Palmový cukr se získává z kmenů palmy, kokosový cukr z nektaru kokosových květů.  Tyto cukry mají přibližně stejnou hodnotu kalorií jako bílý cukr, jejich výživová hodnota je však o něco vyšší. Jsou lepší a rozhodně chutnější volbou, než obyčejný cukr. Zvláště krémovým dezertům dodávají výbornou chuť.

Stévie

I když je tato bylinka popisovaná jako zázrak, není tomu zcela tak. Sladká chuť v těle vyvolá reakci přesunu cukru z krve do buněk, aby bylo v krvi místo pro nový cukr. Jelikož stévie (a umělá nesacharidová sladidla) neobsahuje žádný cukr, ale chutná sladce, tělo si cukr vezme ze zásob ve svalech a játrech – dámy, nejedná se o hubnutí do plavek! Tato energie totiž pak tělu chybí, hladina cukru se rozkolísá, což má za následek chuť na sladké a tzv. vlčí hlad a nakonec tak přijmeme mnohem více kalorií.  

Nejlepší volbou, jak sladit stévií, je použít ji čerstvou, ideálně do letních limonád k doslazení a svěžímu dochucení. Pokud rádi používáte stévii zpracovanou jako prášek anebo kapky, použijte je vždy jenom jako přídavek k jinému sladidlu, kterého díky tomu můžete použít méně.

Jak vidíte, se sladidly všeho druhu je třeba zacházet s mírou, ale úplně je vynechat také není cesta ke zdraví a spokojenosti. Proto si sem tam dejte něco sladkého na zub, my to nikomu neřekneme. Wink