Jak vyzrát na jarní únavu

Jarní únava není žádný výmysl, ale přirozený jev, který souvisí s našimi biorytmy. Jarní únava přichází zhruba v polovině února, kdy je tělo již oslabené zimním obdobím – nedostatkem slunečního záření, omezením některých živin, zvýšeným výskytem nemocí atp. Je důležité svému tělu pomoct, aby získalo dostatek nové energie.

Jaká jídla pomohou proti jarní únavě?

Je to velice jednoduché. Stačí pomalu přecházet z dlouze vařených a pečených jídel na kratší tepelnou úpravu, tzv. restování, kdy si zelenina ještě zachová svěží barvu a chuť, není zcela měkká, ale příjemně křupavá. Do polévek přidejte kousek mořské řasy, každé jídlo doplňte malým salátkem z čerstvé zeleniny.

Které konkrétní potraviny se hodí?

Zelenina: zelené listí, hořké saláty, čerstvé bylinky, řapíkatý celer, chřest, microgreens, naklíčené luštěniny a semínka, kysané zelí a pickles, mořské a sladkovodní řasy
Koření a sušené bylinky: kurkuma, červená paprika, citronová kůra, kardamom, bobkový list, rozmarýn, tymián
Ovoce: drobné bobulové ovoce, granátové jablko, rakytník, grepy, citrony, kiwi
Maso: drůbež, vnitřnosti, ryby
Mléčné výrobky: tvaroh, jogurt, kefír, kysaná smetana (pozor na jejich ochlazující efekt)
Obiloviny: kamut, jáhly, quinoa, kvalitní kváskové pečivo
Nápoje: šípkový čaj, ibiškový čaj, šalvějový čaj, teplá voda s citronem

Čemu se vyhnout?

Na strašáky, kteří oslabují organizmus celoročně, si počátkem jara dejte ještě větší pozor.

  • Alkohol a kouření
  • Stres a nedostatek spánku
  • Průmyslově zpracovaná jídla chudá na živiny
  • Nadmíra bílého cukru, bílé mouky
  • Levné průmyslové a ztužené tuky
  • Dlouhé hladovění, špatně prováděné půsty

Co ještě můžete pro své zdraví udělat?

  • Ukliďte si doma a zbavte se věcí, které nepotřebujete
  • Jděte spát před jedenáctou hodinou večerní, ideálně ve stejnou dobu každý den
  • Nejezte před spaním
  • Ráno vypijte 2 dcl teplé vody s citronem anebo čaje, a to 20 minut před jídlem
  • Choďte víc pěšky – ideálně denně
  • Začněte dělat protahovací cviky každé ráno i večer

S jarní únavou nemá smysl bojovat. Tělo má deficit světla, vitamínů a pohybu na čerstvém vzduchu, je tedy logické, že je unavené, imunita je oslabená a na dveře mohou klepat taky depky. Přijměte, že se jedná o přirozený jev, že to není nic, kvůli čemu byste se měli cítit divně. Řiďte se výše uvedenými radami a dopřejte si odpočinek, když cítíte, že ho potřebujete. Garantujeme, že se pak budete se cítit mnohem lépe.