Jak se bránit podzimní depresi

Přišlo období kratších dnů, kdy si užíváme méně denního světla. Teploty klesly, venku je sychravo. Změna počasí má na nás vliv a u některých lidí může způsobit krátkodobou depresi či přivodit melancholii. Co dělat a hlavně co jíst, abyste se tomu vyhnuli nebo úspěšně ubránili?

Podle tradiční čínské medicíny se na podzim Čchi, naše energie a její tok stahuje dovnitř a dolů. Je proto dobré zařadit do jídelníčku potraviny, které Čchi podporují a které nám taky pomůžou vytvořit si zásoby na zimu. Pro zachování dostatečné hydratace těla jsou optimální houby, ořechy a semínka. Stejně tak se doporučují obiloviny jako pohanka, jáhly, kroupy nebo rýžekvašená zelenina, která významně pomůže taky v boji s nachlazením.

Pohankový perník

Určitě se vyhněte přemíře cukru, moučných potravin (kromě kvalitního kvasového chleba) a alkoholu. Ty rychle zvýší hladinu cukru v krvi, která se pak taky velmi rychle sníží, co může způsobit pokles energie a z čista jasna pocítíte velkou únavu.

Nezapomeňte na pravidelné doplňování vitamínů a minerálů. Mezi nejdůležitější vitamíny v tomto období patří vitamín C, což je skvělý antioxidant, a vitamín D, který nám dodává slunečné záření a působí antidepresivně. Pokud jste chudokrevní, nezapomeňte doplňovat železo.

Pro doplnění vitamínu C se skvěle hodí sezónní zelenina a ovoce – jablka, hrušky, zelí, kapusta, šípky a rakytník.

Vitamín D zase najdete v tučných rybách (losos, pstruh, makrela, tuňák), kravském mléce, hovězích játrech či vaječném žloutku.

Přírodním zdrojem železa je například kopřiva a hovězí maso.

Rakytníkový čaj se skořicí

Příprava jídla

Jídla je dobré v tomto období připravovat dlouhým vařením. Skvělé jsou husté luštěninové polévky.

Pro přípravu jídel se doporučuje využívat skořici, oregano, rozmarýn, kurkumu zázvor, které mají pozitivní vliv na krátkodobou depresi, a to i díky tomu, že mají zahřívací efekt a navíc zachovají správné fungování vašeho trávení.

Bedýnka pro podzimní vaření

A co v tomto období dělat?

Dopřejte si dostatek odpočinku, ale zároveň nevynechávejte pohyb – aspoň 30 minut denně. Vhodné jsou procházky barevně zbarveným lesem, kde navíc načerpáte energii z čisté přírody.

Vhodná je meditace, relaxační masáže a taky aromaterapie. Vůně, které se hodí pro zahnání smutku jsou meduňka, mateřídouška, levandule, borovice, bergamotový olej, jasmín, grapefruit, heřmánek, vanilka, růže a santalové dřevo. Vyberte si tu, která na vás působí nejpříjemněji.

Dopřejte si šálek dobrého bylinného čaje, skvěle se hodí třezalka, heřmánek, meduňka nebo černý čaj s levandulí a přečtěte si svou oblíbenou knížku pod dekou, v teplém pelíšku.

Tip na recept

Vyzkoušejte náš recept na jáhlovou kaši s pečenými jablky a ořechy pro příjemné a voňavé ráno, nebo čočkovou polévku s kokosovým mlékem pro večerní zahřátí.