Jak na zdravé ráno

První jídlo dokáže ovlivnit celý den. To, zda budeme během dne podráždění a roztěkaní, nebo spokojení, soustředění a výkonní. Snídaně je pro úspěšný start nového dne naprosto zásadní. A netýká se to jen skladby jídla, ale například i toho zda jsme na příjem potravy tělo připravili.

První do žaludku patří nápoj

Černý, zázvorový, mátový čaj s medem anebo teplá voda s citronem či vlažný kvalitní ovocný džus doplní tekutiny po celé noci. Cukry a vitamíny dodají rychlou vzpruhu, žaludek se připraví na příjem snídaně. Nápoje ani potraviny bychom neměli konzumovat studené přímo z lednice.

Protažení

Všimli jste si někdy dětí nebo psů? Jak si po spánku protáhnou celé tělo? Udělejte to taky. Pokud nevíte jak na to, navštivte několik kvalitních lekcí jógy, kde se cviky naučíte a pak už vám bude doma stačit 10-15 minut. I tento krátký čas věnovaný pravidelnému základnímu protažení způsobí, že se budete cítit lehčí a díky rozproudění krve pocítíte příval energie.

Nic proti kávě, ale

Nepijte ji samotnou, nalačno. Káva zvyšuje hladinu hormonu kortizolu, který tělo vylučuje ve stresu, to znamená, že kofein napodobuje stresovou reakci. Stabilizovat to můžete právě tím, že kávu si dáte až po vyvážené snídani.

Jezte podle sebe

Neexistuje univerzální doporučení na správnou snídani pro všechny. Záleží na ročním období, kolik máte na snídani času, co vás zasytí na delší dobu, jaký výkon a úkoly máte před sebou, po čem se cítíte dobře. Vnímejte a poslouchejte své tělo. Nejezte na silu a ve spěchu.

Pár univerzálních rad se přece najde

Pečivo nezavrhujte – bílé pečivo nám živiny nepřinese, „vícezrnné“ a „cereální“, často dobarvená pečiva jsou jen blafy velkoprodejců na navození zdravé aury kolem těchto produktů. Vsaďte na skutečně zdravé pečivo, které se připravuje z kvalitní čerstvé mouky, kvásku a filtrované vody. Takový chléb je nejlépe stravitelný, má vysokou výživovou hodnotu a vyniká i přirozeně dlouhou trvanlivostí. Takové jsou například BIO žitné chleby z Koláčkovy řemeslné pekárny.

Aby byly ovesné vločky skutečně zdravéfermentujte je. Je to velmi jednoduché. Vločky den předem zkombinujte s kysaným mléčným výrobkem, přikryjte a nechte stát do rána. Jde o proces mléčného kvašení, podobně jako u chleba – odbourávají se nestravitelné látky a zároveň se násobí živiny – enzymy, vitamíny a minerály. Dá se fermentovat i jinými způsoby a postup je vhodný i pro další obiloviny. Jak moc je to jednoduché zkuste u receptu na vločky s čokoládovým kokosovým jogurtem.

Ovoce je zdravé. A nejvíce užitku vám přinese, sníte-li jej nalačno a v celku (tedy ne ve formě šťávy). Pokud ho doplníte několika nesolenými ořechy, ještě víc zpomalíte uvolňování cukru do krve. V chladném počasí se hodí ovoce trochu povařit s kořením. Snížíte tím jeho ochlazující efekt, a je takto lépe stravitelné, pokud ho chcete kombinovat s jinými potravinami. Dejte přednost BIO ovoci.

Vejce – nejoblíbenější snídaně na světě. Vaječná bílkovina je výborně stravitelná a žloutek je skutečným živinovým elixírem. Jedná se totiž o živiny uskladněné ve vajíčku, kde má žloutek sloužit jako výživa pro případný zárodek. Aby byla zdravá vejce, musí být zdravá i slepice. Jezte pouze vejce z prověřených domácích a ekologických chovů. Pokud máte možnost zkusit kachní, křepelčí či jiná vejce, určitě jim dejte šanci. Slepičí BIO vejce najdete tady.