Jak na smoothie

Oblíbená snídaně i svačina aktivně žijících lidí. Smoothie připravíte rychle a jednoduše a můžete ho vytunit řadou superfoods. Vypijete ho i cestou do práce nebo do fitka.

Ne vždy ho však můžete považovat za 100% zdraví prospěšné. Jak tedy smoothie připravit tak, aby z něj mělo tělo skutečně prospěch?

Smoothie není nápoj

Má sice tekutou až kašovitou konzistenci, jedná se ale o rozmixované jídlo nikoliv nápoj. Je to vlastně taková přesnídávka. Proto to nepřežeňte s porcí, postačí vám cca 1,5 dcl.

Smoothie není dezert

Ovoce, které je obyčejně základem smoothie, je nejlépe stravitelné v celku a na prázdný žaludek. Proto si i smoothie vychutnejte s dostatečným odstupem od jiného jídla.

Vypijte jen tolik, kolik sníte

Odborníci radí dát do smoothie pouze tolik surovin, kolik jsme schopni najednou normálně sníst.

Kousejte

Anebo spíš poválejte na jazyku. Jde o to nahradit proces kousání potravy, kdy se jídlo smísí se slinami a nastartují se potřebné trávící procesy. Velmi důležité.

Tvořte jednoduché kombinace

Nedaří se vám sestavit dobré smoothie bez receptu? Představte si, že připravujete jednoduchý ovocný salát – jeden nebo dva druhy ovoce, koření a bylinky, trocha oříšků nebo semínek. Tři nebo čtyři ingredience úplně postačí.

Několik příkladů

Banán + kokosová voda + medvědí česnek

Banán + voda + káva + mandle

Maliny + kokosová voda + vanilka

Borůvky + banán + mandlové mléko

Jahody + kokosová dužina + voda + máta

Jablko + mrkvová šťáva + zázvor nebo křen

Meruňky + banán + mandlové mléko

Hrušky + mandlové mléko + skořice + namočené vločky

Ovoce

Do smoothie použijte jeden nebo dva druhy a pro podporu trávení přidejte bylinku. Bylinky jsou dobré vždy a všude.

Zvlášť v zimě se hodí ovoce do smoothie chvíli povařit s trochou vody a špetkou koření.

Zelenina

Vhodné jsou zejména zelené listy, tzn. saláty, polníček, baby špenát, pampeliška, řebříček, ale i výrazný šťovík anebo medvědí česnek.

Pro naředění smoothie se hodí zeleninové šťávy. Například z řapíkatého celeru, okurky, mrkve nebo červené řepy.

Udržte hladinu krevního cukru v rovnováze

Pomůžou vám v tom ořechy a semena s vyšším obsahem bílkovin. Přidejte jednu lžíci, stačí od jednoho druhu. Ořechy i semínka je vhodné den předem namočit.

Čerstvost

Svoje smoothie „snězte“ co nejdříve po přípravě. Rozmixováním potraviny rychleji ztrácejí své živiny. To znamená, že pouze z čerstvého smoothie vytěžíte maximum živin.

Nepřislazujte

Zralé ovoce je přirozeně dostatečně sladké, a tak není nutné zatěžovat smoothie přidaným cukrem v jakékoliv podobě.

Čistý mixér

Udržíte ho nejlépe tak, že jej umyjete neprodleně po použití. Nic tak nestihne zaschnout a čištění je rychlejší a pohodlnější.