Jak ke konci léta upravit jídelníček

Dle tradiční čínské medicíny se nyní nacházíme v období pozdního léta, tj. období mezi létem a podzimem, kdy je vhodné posilovat žaludek a slezinu.

Kromě nevhodné stravy tyto dva orgány oslabují také přepracování, velké starosti a duševní vyčerpanost. Čas na relaxaci, dobrou náladu a klid při jídle bychom si tedy měli poctivě střežit. 😉

Jídelníček by měl pořád zůstat podobně lehký jako v létě. Avšak přichází čas na častější upřednostnění vařeného jídla před syrovým. Nejvhodnější tepelnou úpravou je vaření, dušení a krátké restování. Pořád se hodí ke každému jídlu přidat i část čerstvé zeleniny, například jednoduchý listový salátek. Jak takový salát jednoduše ochutit si můžete připomenout tady.

K správnému trávení a také k bezproblémové funkci střev se hodí jednou denně k jídlu přidat také kvašenou nepasterovanou zeleninu, například kimchi.

S přirozeně dozrávající kořenovou zeleninou, tykvemi a dýněmi, kapustou, zelím či fazolemi a čočkou tyto potraviny zařazujeme do jídelníčku častěji. Zvlášť vhodné jsou potraviny žluté, oranžové až nahnědlé barvy. Obecně lze říct, že jsou vhodné bezlepkové obiloviny, případně kvasový chléb, sladké druhy zeleniny a luštěniny. Z konkrétních pokrmů pak drůbeží vývary, zeleninová rizota s obměnou rýže za jiné obiloviny, maso s neškrobovými zeleninovými přílohami.

Jídla a potraviny, které nejsou přirozeně sladké, ale jsou doslazované, velice zatěžují slinivku břišní. Pro podporu trávení sladkých jídel zařazujte koření a bylinky i zde. Co říkáte na jáhlovou kaši s ovocem povařeným se skořicí anebo na kakao z rýžového mléka s trochou zázvoru? Zkuste pouťovou kaši jako výživnou snídani anebo svačinu. Pozor ale na příliš kořeněná a pálivá jídla. Ta by mohla zažívací trakt dráždit a přehřívat. Řiďte se osvědčeným pravidlem, všeho s mírou.

K pití je tradičně nejlepší čistá voda, studené i teplé bylinné výluhy – čaje, ty teplé především ráno a za chladných, i když stále letních večerů.