5 tipů proti nadýmání

Nadýmání způsobují potraviny, které naše tělo nedokáže zcela strávit v žaludku a tenkém střevě. Často se jedná o zelí, kapustu, květák, brokolici, cibuli, nebo luštěniny. Pokud vás trápí nadýmání z mléka, jedná se často o příznak nesnášenlivosti laktózy.

Častá plynatost je možným příznakem dlouhodobě oslabeného trávení, způsobeného špatným jídelníčkem, ale také nadměrným stresem.

Jak se nadýmání zbavit

1. Pohybem

Každodenní svižná procházka pomůže rozhýbat vaše střeva. Důležitá je pravidelnost v pohybu.

2. Žvýkáním

Jezte v klidu a jídlo pořádně rozžvýkejte. Aktivujete tím trávicí procesy v těle a dobře rozmělněná potrava se prostě tráví jednodušeji.

3. Pitím

Vyhněte se syceným a přeslazeným nápojům. Dejte přednost čisté vodě a bylinným čajům. Nepijte bezprostředně před ani po jídle. Někdy je těžké odolat dát si dvě pivka k obědu, ale kde je vůle, tam je cesta.

4. Bylinami a kořením

Bylinky obecně napomáhají trávení a vždy by měly být přítomné v jídlech masových, luštěninových a těstovinových. Hodí se například tymián, rozmarýn, petrželka, šalvěj, bazalka.

Ve formě čaje vyzkoušejte mátu, heřmánek, semínka fenyklu, zázvor. Anebo rovnou čajovou směs proti nadýmání.

5. Namáčením a fermentací

Luštěniny namáčejte, ty větší minimálně na 24 hodin. Vodu 2x vyměňte a nakonec slijte, pro vaření použijte novou. K vaření přidejte bobkový list, tymián anebo mořskou řasu.

Fermentované potraviny jsou zbavené pro nás těžce stravitelných cukrů a škrobů a naopak, v procesu kvašení nabydou vitamíny C a B, a působí jako přírodní antioxidanty. Obsažené živé kultury prospívají trávicímu systému, čímž také zvyšují imunitu. Fermentuje se zejména zelenina, obiloviny a luštěniny.